aaab

aaablog@sent.as

چهارشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۳
وقتی میخواستم یه دستگاهی رو بخرم، مدلی رو که انتخاب کرده بودم عوض کردم و از یه مقدار امکانات گذشتم تا مدل دوم رو بگیرم که به نظرم خیلی شیک تر بود. وقتی داشتم تو اینترنت دربارش میخوندم یارو گفته بود "این مدل خیلی خوبه، تنها مشکلش اینه که یه کم زشته" !
این مسئله ی اختلاف سلیغه هم واقعا جالبه. یادمه در زمان بچگیم یه دختری رو دیده بودم که به نظرم بی اندازه قشنگ میومد، یکی از همکلاسیهام دیدش و گفت "اه، چه بد ترکیبه!".
مسئله واضحه، هیچ چیز برای موجوداتی که به صورت اجتماعی زندگی میکنن و خواسته هاشون با هم تعارض داره به اندازه ی اختلاف سلیغه مفید نیست. از نظر تکاملی هم توجیه میشه: اگه سلیغه رو ژنتیک بدونیم، وقتی فرضا همه سلیغه شون یه جور باشه و یه جور چیز رو انتخاب کنن، اون کسی که سلیغه ی متفاوتی داره میتونه بهره ی بیشتری ببره و بیشتر از بقیه به چیزهایی که میخواد برسه. پس میتونه در زندگی موفق تر باشه و کمتر تحت فشار قرار میگیره، که این یه برتری تکاملیه و میتونه منجر به انتخاب طبیعی اون بشه. در نتیجه هر سلیغه ای که کم بشه شانسی تکاملی برای زیاد شدن پیدا میکنه، طوری که اگه فاکتور دیگه ای جریان رو زیاد از حد تغییر نده، همیشه تنوع سلیغه ها باقی میمونه.
ادامه ماجرا...